املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری

املاک-واقع-در-طرح-های-دولتی-و-شهرداری

محرومیت اشخاص از اِعمال حقوق مالکانه به مدت نامعلوم یا نامحدود، به بهانه وجود طرح های دولتی یا مربوط به شهرداری ها، مغایر با اصل تسلیط و حرمت مالکیت مشروع است


مستندات: قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری ـ اصل تسلیط
شماره دادنامه قطعی : 9309970955700883  تاریخ دادنامه قطعی : 1393/11/18

رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری

نظر به اینکه قانون‌گذار با عنایت به اصل تسلیط و حرمت مالکیت مشروع و اینکه محرومیت اشخاص از اعمال حقوق مالکانه به مدت نامعلوم و نامحدود به بهانه وجود طرح‎های دولتی و شهرداری‌ها مصوب مراجع و مقامات مختلف و در اشکال گوناگون به‌صورت علی‎ الاطلاق را مغایر با اصول فوق‎ الذکر و ناقض حق اعمال مالکیت و آثار مترتب بر آن دانسته، با وضع قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها مصوب 67، شهرداری‌ها مکلف شده‌اند که با انقضای مهلت و عدم اجرای طرح‌های مصوب، حق اعمال انحای حقوق مالکانه را برای تعیین وضع ملک مالکین به رسمیت بشمارند. در ما نحن‎فیه، صرف قرار گرفتن اراضی شکات در طرح توسعه آموزش عالی و عدم اجرای طرح توسط دستگاه مجری، اداره طرف شکایت را در راستای قانون صدرالذکر مکلف به رعایت حقوق شاکی می‎نماید و صرف اعلام مزروعی بودن اراضی به‌ واسطه کاربری سابق، مسقط وظایف شهرداری را فراهم نمی‌سازد، بلکه شهرداری با توجه به وضعیت حادث‎شده، موضوع را به مراجع ذی‌ربط تصمیم‌گیری پیرامون طرح تفصیلی ارسال تا در صورت تعیین کاربری مناسب با خواسته شاکی برابر قانون صدرالاشعار اقدام نماید. لذا با توجه به ‌مراتب فوق در اجرای مواد 11 و 63  قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، حکم به ورود شکایت شاکی به شرح ستون خواسته را صادر و اعلام می‌دارد. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل‌اعتراض در شعب تجدیدنظر می‎باشد.
رئیس شعبه 7 دیوان عدالت اداری
بشارتی‌فر

رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

نظر به اینکه اعتراضات تجدیدنظرخواه به کیفیتی نیست که اساس استنباط شعبه بدوی را مخدوش نماید و یا سبب تزلزل و نتیجتاً نقض رأی معترض‌عنه شود و ازآنجایی ‌که دادنامه مورد اعتراض منطبق با موازین قانونی اصدار یافته و از حیث رعایت اصول و قواعد دادرسی نیز عاری از اشکال و ایراد می‌باشد، لذا با رد تجدیدنظرخواهی با استناد به ماده 71 قانون دیوان، رأی معترض‌عنه عیناً تأیید و استوار می‌گردد. رأی صادره قطعی است.
رییس شعبه هفتم تجدید‎نظر دیوان عدالت اداری -  مستشار شعبه
جباری - دلاوری

منبع : سامانه ملی آرای قضایی

مطالب مرتبط

قوانین ایمنی ساختمان‌ها نیازمند بازنگری است

از قانون مجازات اسلامی (هتک حرمت منازل و املاک غیر)

اشتغال زن شوهردار

کیفیت مطالبه قیمت اعیانی احداثی و تعمیرات کلی پس از فسخ عقد صلح

قانون مجازات اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی

اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری مورخ 1399 10 23 دادنامه 9909970905811509